Sivut

perjantai 2. elokuuta 2013

Kahvia, lisää kahvia

Kahvi, tuo merkillinen kitkerä juoma, joka tuoksuu taivaalliselta ja maistuu lähes kaikkien mielestä ensimmäisinä kertoina pahalta, monen mielestä aina vaan.

Ja silti, olen tainnut addiktoitua siihen, salakavalasti, huomaamattani ja aika nopeasti.


Se alkoi siitä tavallisesta, seurajuomisesta, kuppi silloin tällöin - monta vuotta meni viikkoja ilman kahvia kunnes taas jossain vierasilla sitä otti kohteliaisuudesta kupillisen. Kunnes otin nykyisen työni vastaan 2½ vuotta sitten, haastava, kiireinen työ, jossa aikaa ei todellakaan ollut syödä tai taukoilla ja yöunet jäivät alkuaikoina kellonympäri tehtyjen työpäivien välissä lyhyeksi. Tuolloin kahvista tuli saman aikaisesti piriste, ruuan korvike, tauon paikka ja sosiaalisen kanssakäymisen väline keittimen vieressä käytyine keskusteluineen työrupeamien välissä.


Olen aina rakastanut konditoriatuotteita, herkullinen kakkupala voittaa milloin tahansa kilpailun karkkien, jäätelön tai muiden houkutusten kanssa. Kahvista tuli jossain vaiheessa erinomainen syy ottaa viereen se alkuperäisesti himoittu leivos tai herkku ja niin se on yhä, nyt olen vain yllättäen oppinut nauttimaan myös siitä kahvista sen kakkupalan seurana.

Juon yhä mielelläni aamuteen ja iltateen, etenkin leivän kanssa kitkerä kahvi ei maistu, mutta muutoin sitä menee jo useampi kuppi päivässä. Niin monta, että pidin parempana tutustua hieman tarkemmin tuohon suomalaisten niin rakastamaan nautintojuomaan.

Google oli ystäväni tässäkin.

Kahvi on hyvää

  • Tutkimuksessa, johon osallistui 43 000 eurooppalaista aikuista, yli neljä kupillista kahvia päivittäin juovat säästyivät aikuistyypin diabetekselta noin kolmanneksen todennäköisemmin kuin korkeintaan kupillisen päivässä juovat. 
  • Kahvin piristävä vaikutus on alusta alkaen ollut tunnettu. Se johtuu kofeiinista, joka vaikuttaa kemiallisesti adenosiini-nimisen yhdisteen aineenvaihduntaan. Vaikutukseen riittävä kofeiinipitoisuus veressä saavutetaan jo 1–2 kupillisella. Pitoisuus on suurin noin puolen tunnin kuluttua juomisesta ja se puoliintuu 5–6 tunnissa. 
  • Kahvin piristävä vaikutus  auttaa erityisesti väsyneitä ja kovassa suorituspaineessa työskenteleviä ja aamulla heti heräämisen jälkeen. liikenteessä tarkkaavaisuus paranee ja ajovirheet vähenevät
  • Suomessa vaihteleva päivän pituus rasittaa ja altistaa vuorokausirytmin häiriöille. Säännöllinen kahvinjuonti varsinkin aamulla auttaa tahdistamaan sisäistä kelloamme oikeaan rytmiin 
  • Tutkimuksissa on todettu kofeiinin parantavan lähimuistia ja korjaavan vanhusten päivittäisten muistitoimintojen häiriöitä. Suomessa tehdyssä seurantatutkimuksessa 3–5 kupillista kahvia päivittäin nauttineilla eläkeikäisillä oli pienempi riski sairastua dementiaan kuin kahvia karttaneilla tai runsaammin kahvia nauttineilla ikätovereilla.
  • Ikääntyessä yleistyvässä Parkinsonin taudissa, jossa aivojen dopamiinia tuottavia soluja tuhoutuu, kofeiini vähentää taudin oireita. Väestötutkimuksissa säännöllisen kahvinjuonnin on todettu olevan yhteydessä pienempään Parkinsonin taudin ilmaantuvuuteen.
  • Säännöllisen kahvinjuonnin on todettu pienentävän maksakirroosin riskiä
  • Kalifornialaisessa tutkimuksessa seurattiin 27 000 naista 15 vuoden ajan. Tutkimus osoitti, että yhdestä kolmeen kahvikupillista päivässä nauttineilla oli neljänneksen pienempi sydäntautiriski kuin naisilla, jotka eivät juoneet kahvia lainkaan
  • Japanilaistutkijat tarkkailivat 90 000 miehen ja naisen terveydentilaa vuosikymmenen ajan ja esittelivät tuloksensa vuonna 2005 Kansallisen syöpäinstituutin julkaisussa. Tutkijoiden mukaan pari kuppia kahvia päivässä juoneilla oli 50 prosenttia pienempi todennäköisyys sairastua maksasyöpään kuin niillä, jotka eivät koskaan juoneet kahvia
  • Tuoreet tutkimukset osoittavat, että parin kahvikupillisen lisääminen harjoittelun jälkeen nautittavaan hiilihydraattiannokseen nopeuttaa lihasten palautumista 60 prosentilla
  • Kunnon kuppi kahvia antaa energiaa, tekee iloisemmaksi ja lisää valppautta, kertoo Baltimoren John Hopkins School of Medicinen tekemä tutkimus. Jotta vaikutus olisi toivottu, on kahvia nautittava säännöllisesti
  • Kaiken kaikkiaan kahvia pidetään vaikutuksiltaan etupäässä hyödyllisenä nautintoaineena. Niinpä mm Terveyskirjaston juomasuosituksissa todetaankin kahvin soveltuvan hyvin aikuisten päivittäiseen käyttöön. Sopivan käyttömäärän ja ajoituksen käyttäjä osaa itse arvioida toisaalta toivottujen vaikutusten, toisaalta mahdollisten haitallisten oireiden perusteella

Kahvi on pahaa

  • Keskushermostoa kiihottavan vaikutuksen vuoksi kofeiini vaikeuttaa nukahtamista, heikentää unen laatua ja lyhentää yöunta
  • Kofeiini lisää mahahapon eritystä, ja kahvinjuonti voi pahentaa muista syistä johtuvia mahan ärsytysoireita
  • Suodattamattoman pannukahvin juominen  suurentaa veren LDL-kolesterolipitoisuutta
  • Tutkijat  varoittavat krapulalääkkeenä suositusta kahvi-parasetamoli-sekoituksesta, joka voi pahimmillaan vaurioittaa maksaa pysyvästi
  • Kofeiini saattaa aiheuttaa jo pieninä annoksina sydämentykytystä ja vapinaa kofeiiniherkille ihmisille
  • Kofeiinin runsas päivittäiskäyttö voi aiheuttaa monia erilaisia psyyken oireita aikuisille. APA:n diadgnostisessa käsikirjassa on jo kofeiinin aiheuttama ahdistuneisuushäiriö ja unihäiriö. Eräillä yksilöillä runsas annos (yli 500 mg) kofeiinia voi aiheuttaa hoitoa tarvitsevaa ahdistuneisuutta. Koska tämä krooninen ahdistuneisuus voi manifestoitua eri muotoisina psyyken oireiluina, kuten yleistyneenä ahdistuneisuushäiriönä, paniikkihäiriönä, pakkomielteisenä käyttäytymishäiriönä, kaksisuuntaisena mielialahäiriönä, fobioina tai jopa skitsofreniana, useat asiantuntijat esittävät, että kofeiinimyrkytyksestä kärsivät ihmiset diagnosoidaan säännönmukaisesti väärin ja lääkitään tarpeettomasti, kun kofeiinin aiheuttaman psykoosin katkaisemiseksi riittäisi kofeiinin käytön lopettaminen. Englannissa suoritetun tutkimuksen mukaan, jopa 10% valtaväestöstä saattaa kärsiä väärin diagnosoidusta kofeiinimyrkytyksestä
  • Koska kofeiini toimii diureettina, eli sillä on nestettä poistava vaikutus, voi sen käytöstä seurata kaliumin puutetta. Kaliumin puutteen oireita ovat mm. lihasheikkous ja rytmihäiriöt
  • Säännöllisen kahvin käytön äkillinen lopettaminen aiheuttaa pari päivää kestävän päänsäryn
  • Väsymys ja tokkuraisuus ovat seuraavaksi yleisimmät kahvin vieroitusoireet. Muita vieroitusoireita ovat keskittymiskyvyn ja motivaation puute, ärtyneisyys, flunssan kaltaiset tuntemukset, pahoinvointi, oksentelu ja ahdistuneisuus. Joskus harvoin esiintyy myös masentuneisuutta. Kofeiinivieroitus saattaa aiheuttaa myös tarkkaavaisuuden laskua, ajatustoimintojen vaikeutumista ja aloitekyvyn puutetta sekä lihaskipuja ja -jäykkyyttä

(puolesta -vastaan lainattu useasta eri lähteestä, kuvat Googlesta)

Tulinko johon lopputulemaan? Ainakin tiedän hurjan paljon enemmän kahvista kuin ennen, taidan nauttia vastakin kahvistani - mutta yrittää pitäytyä maksimissaan viidessä kupissa.

Maistuuko teille kahvi?



5 kommenttia:

  1. Aamun ensimmäinen kahvikuppi.
    Kylässä ystävä joka lukee lapsille satuja.
    Voisiko loman ensimmäinen aamu olla täydellisempi?
    Kivaa viikonloppua sinulle !
    <3 wb

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä juuri WB, kuulostaa herttaiselta!

      Ihanaa viikonloppua sinne myös ♥

      Poista
  2. Todellakin maistuu! Aamu ei lähde käyntiin ilman aamukahvia, lounaalla ruoan jälkeen on pakko saada kahvia ja yleensä vielä iltapäivälläkin pitää juoda kupillinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin, muitakin - ja kohtuu käyttäjä vielä ;)

      Poista
  3. Kahvilla ei ole ainuttakaan tieteellisesti todistettua terveyttä edistävää vaikutusta. Kaikki kahvia kehuvat tutkimukset on tehty tulkitsemalla tilastoja ilman tietoa kofeiinin farmakologiasta. Nämä tutkijat elävät kahviteollisuuden tutkimusapurahoilla ja luentopalkkioilla, ja työskentelevät sen lisäksi myös yliopistoissa ym terveydenhuollon tärkeissä vaikutuspaikoissa.

    Kofeiinin on todettu kertyvän kehoon ja aiheuttavan pitkäaikaiskäytössä kroonisen myrkytyksen, joka aiheuttaa yksilökohtaisesti ilmeneviä vaikeita terveysongelmia.

    Kofeiini aiheuttaa noin 80% terveydenhuoltomenoista aiheuttamiensa kroonisten sairauksien vuoksi.

    Tässä on hyvä artikkeli kofeiinista.

    http://apt.rcpsych.org/content/11/6/432.full

    Ja tässä oma blogini, joka kertoo kofeiinivieroituksesta ja kofeiinijämien poistamisesta kehosta.

    http://qmies.blogspot.fi/

    VastaaPoista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...