Sivut

keskiviikko 6. marraskuuta 2013

Elämyksiä Vanajanlinnassa

Voi kerta kaikkiaan. Itse ikänsä ravintola- ja hotellialalla työskennelleenä on paitsi työnsä puolesta, myös vapaa ajalla tutustunut kohtalaisen kattavasti alan tarjontaan ja siksi onkin sitäkin hienompaa kun odotukset ylittyvät ja saa kokea harvinaisen wau -efektin.

Olimme johtoryhmämme kanssa Hämeenlinnassa upeassa Vanajanlinnassa hiomassa ensi vuoden strategiakirjauksia ja tutustumassa paikan tarjontaan. Saavuimme eilen illalla valitettavan myöhään, pimeässä ja sateessa, mutta mieli kyllä kirkastui mukavasti iltaa pisin.

Huone oli mitä kaunein, kuten muidenkin seurueen jäsenten, uniikkeja ja hyvällä maulla yksityiskohdat miettien. Pahoittelen kuvien laatua, puhelimen kameralla mentiin reissussa taas...

Tänään paistoi jo ihanasti aurinkokin, niin pääsi paremmin ihailemaan huoneen erkkeristä avautuvaa upeaa järvimaisemaa ja puistoa.

Myöhäisestä tulosta huolimatta olin pakannut treenivaatteet mukaan lukiessani siellä olevasta kuntosalista, mutta ihastus oli täydellistä, kun löysin tämän täysinvarustellun, ison laitevalikoiman.

Harvemmin tulee treenatuksi kristallilamppujen alla, mutta näin Vanajanlinnassa! Aamulla oli herätyskello soimassa klo 05.30 ja salille uudestaan, vanha tuttavuuteni crosstrainer ja kaikki laitteet eri lihasryhmille tuli käydyksi läpi  - oli huomattavasti parempi omatunto jatkaa herkuttelua Linnassa...

Meitä hemmoteltiin kunnolla, sillä pomoni oli varannut meille rantasaunan vielä illaksi. Todella harmillista, että meillä oli kollegani kanssa aikaa treenien jälkeen nauttia sen upeasta tarjonnasta vain vajaan tunnin ennen illallista, mutta tuollakin ajalla olimme myytyjä. Kauniit puitteet, mietityt yksityiskohdat ja todella hyvät palvelut ihastuttivat ja yllättivät.

Naisina arvostimme laadukkaita Paul Mitchelin hiustenhoitosarjaa shampoosta hoitoaineeseen ja muotoilutuotteisiin, tunnelmallisia löylytuoksuja ja pehmeitä tyynyjä, vartalovoiteita ja deodorantteja - kaikkea mahdollista, mitä voi toivoa saunomisen yhteyteen. Lisämyyntituotteet oli tyylikkäästi ja myyvästi esillä, löytyi perunalastuja ja juotavia laidasta laitaan - meille riitti tässä kohtaa lasilliset kylmää kuivaa siideriä löylyjen päätteeksi. Tuulisen ja pimeään järveen emme malttaneet tuossa vaiheessa iltaa mennä, mutta lämmöt olivat maittavat ja tuntui nautinnolliselta lämmitellä salilla rääkättyjä lihaksia. Mieleenpainuva osoitus palvelun laadusta oli vastaanoton miellyttävän herran Mersulla tarjoama kyyti muutaman sadan metrin matkalle päälinnasta rantasaunalle illan pimeydessä.

Illallinen Linnan ravintolassa oli jälleen osoitus paikan laadusta. Meille oli valittu Häme Menu ja sille soveltuvat viinit.  Kokonaisuus oli todella tasapainoinen ja lämmin (vaikka hieman hassu) palvelu tuki illan onnistumista. Tällä kertaa en upeista ruokanautinnoista huolimatta lataa tähän kaikkia kuvia ruokailustamme. Mallia Mika Jokelan, paikan arvostetun chef de cuisinen  taidonnäytteestä on kuitenkin ohessa alkuruuasta, punajuuresta kolmella tapaa Kolatun vuohenjuustomoussen kera. Päälle kaadettiin vielä tarjoilijamme toimesta melkoisen iso annos luomupunajuurivaahtoa.

Yö oli lyhyt pitkäksi venyneen illallisen ja aamun treenien takia, mutta treenien jälkeen nautittu, jälleen kerran, maittava ja laadukas aamiainen antoi mukavan alun päivään. Arvostan kovasti hotelliaamiaisissa pientä yksilöllisyyttä ja laadukkaita raaka-aineita. Vanajanlinnan aamiaiselta löytyi mm brie - juustoa, sopivasti leikkeleitä, rapeat sämpylät, oikein paistetut croissantit, lättyjä ja ihanan tummaa pekonia, sekä upeaa omenatorttua. Kevyttä, eikö? Ainoa miinus tuli haudutetun teen puuttumisesta.

Teimme tiiviisti töitä strategian kimpussa koko päivän. Kokoustilat olivat viihtyisät ja toimivat, mutta syystä tai toisesta kokouspalvelua emme saaneet laisinkaan ja sen puuttuminen hieman hämmensi muuten niin laadukkaassa palvelukokonaisuudessa. Meille ei esitelty tiloja, ei käyty päivän ohjelmaa tai aikoja läpi - emme itse asiassa nähneet siivoojaa lukuun ottamatta ketään kokousosastolla. Ehkäpä päivä oli poikkeuksellinen tai sitten tuo on tapa toimia, vaikea sanoa.

Kokouslounas oli erinomainen, herkkusuuna erityisesti jälkiruokapöytä ihastutti ja pakotti kaivamaan luotetun iPhonenkin esiin.

Näitä oli pakko maistaa kaikkia

Ja mango bavarois tietysti myös...

Varsinainen kokouspäivämme oli kaunis ja aurinkoinen, käytin lounastaukoa hyväksi ja kävin sulattamassa kakkuja pienellä kuvauslenkillä linnan ympärillä.

Linnan alue on valtavan suuri ja on laajentunut vuosien varrella käsittämään melkoisesti eri kokonaisuuksia. Aika moni tapahtuma varmasti löytää sopivat puitteensa tästä tarjonnasta.

Linnan takapihalta tunnelmia.

Ritari vartioi portaikkoa

Linnassa oli lukuisia yksityiskohtia ja kauniita esineitä

Niin kuin postauksesta voi huomata, olin ihastunut ja nautin olostamme Vanajanlinnan vieraana. Voin lämpimästi suositella paikkaa heille, jotka haluavat jotain erityistä yöpymiseltään, itse ainakin aion mennä sinne toistamiseen rakkaani kanssa - ilman lapsia ehkä kuitenkin.